Tekemällä oppii
Steinerkouluissa
taide ei rajoitu ainoastaan taideaineiden tunneille, vaan se
sisältyy päivittäin kaikkeen opetukseen mm.
vihkotyönä, sadunkerrontana, lauluna ja soittona. Musiikki,
kuvataide ja eurytmia ovat kaikille yhteisiä erillisiä
taideaineita.
Eurytmia on liikuntataidetta, jossa musiikki ja puhe muutetaan liikkeen ja eleen taiteeksi. Sen lisäksi, että eurytmia suo taiteellisen elämyksen, se kehittää kehon ja liikkeen hallintaa.
Ilmaisutaitoa ja draamakasvatusta kehitetään vuoden esityksiä valmistettaessa. Vuosien mittaan jokainen oppilas saa paljon esiintymiskokemusta juhlien esitysten ja näytelmien muodossa. Suuret näytelmäprojektit ajoittuvat luokille 5 ja 8, joina vuosina luokka valmistaa koko illan näytelmän. Taiteellisuuden lisäksi steinerkoulussa tehdään runsaasti kädentöitä.
Eurytmia on liikuntataidetta, jossa musiikki ja puhe muutetaan liikkeen ja eleen taiteeksi. Sen lisäksi, että eurytmia suo taiteellisen elämyksen, se kehittää kehon ja liikkeen hallintaa.
Ilmaisutaitoa ja draamakasvatusta kehitetään vuoden esityksiä valmistettaessa. Vuosien mittaan jokainen oppilas saa paljon esiintymiskokemusta juhlien esitysten ja näytelmien muodossa. Suuret näytelmäprojektit ajoittuvat luokille 5 ja 8, joina vuosina luokka valmistaa koko illan näytelmän. Taiteellisuuden lisäksi steinerkoulussa tehdään runsaasti kädentöitä.
Toiminnallisuus
osana opetusta on merkittävässä osassa myös
varsinaisten käsityötuntien
ulkopuolella. Esimerkiksi kolmannella luokalla oppilaat viljelevät viljaa ja vihanneksia. Itse kylvetystä viljasta
syntyy
myöhemmin itse leivottua leipää. Tekeminen
värittää oppimista monin
tavoin, maantiedon jaksolla saatetaan valmistaa vaikkapa omat
karttapallot.