Jokainen lapsi on yksilö
Jokainen
lapsi on erilainen ja kohtaa maailman eri tavalla. Alaluokkien
oppilaista löytyy niin äänekkäitä tarmonpesiä kuin hiljaisia ja ujoja pohdiskelijoita, ylipäätään monenlaisia oppijoita. Opettaja pyrkii huomioimaan
nämä kunkin lapsen erilaiset tarpeet
käyttämällä apuna muun muassa temperamenttikasvatusta.
Hiljaisen oppilaan kannustus reipastumiseen tai päinvastaisesti äänekkään ja energisen lapsen pakottaminen hiljaiseen ja keskittymistä vaativaan työskentelyyn eivät palvele parhaalla mahdollisella tavalla lapsen kasvua yksilönä. Luokkatilanteessa tämä huomioidaan esimerkiksi istumajärjestyksessä, jota laatiessa samankaltaisesti toimivat lapset pyritään istuttamaan vierekkäin.
Hiljaisen oppilaan kannustus reipastumiseen tai päinvastaisesti äänekkään ja energisen lapsen pakottaminen hiljaiseen ja keskittymistä vaativaan työskentelyyn eivät palvele parhaalla mahdollisella tavalla lapsen kasvua yksilönä. Luokkatilanteessa tämä huomioidaan esimerkiksi istumajärjestyksessä, jota laatiessa samankaltaisesti toimivat lapset pyritään istuttamaan vierekkäin.